Hieronder staat de werkwijze bij RT praktijk het Opstapje.
Remedial Teaching
1. Aanmelding van uw kind
In een oriënterend gesprek worden de knelpunten van uw kind in beeld gebracht. Het is fijn als u relevante informatie, zoals toets gegevens, evt. verslagen van de RT'er op school en/of onderzoeksverslagen meeneemt naar dit gesprek. Tijdens ons gesprek wordt het vooraf ingevulde intakeformulier waarin deze relevante aspecten van uw kind staan besproken. Op deze manier wordt samen met u de hulpvraag geformuleerd.
2. Opstellen van het handelingsplan
De gegevens uit het leerlingvolgsysteem van de school geven een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind. Na zorgvuldig onderzoek op basis van bestaande gegevens, gesprekken met (de school van) uw zoon/dochter en eigen onderzoek wordt er een handelingsplan opgesteld. Het is belangrijk dat uw kind meedenkt over het plan. Vaak kunnen kinderen goed aangeven wat ze moeilijk vinden en wat ze graag willen leren.
3. Begeleiding
De begeleiding vindt eenmaal per week, gedurende 12 weken plaats, of anders na overleg.
Na 6 weken wordt u geïnformeerd over de voortgang. U krijgt per mail een verslag van de tussenevaluatie. Dit wordt telefonisch, per mail of in een persoonlijk gesprek met u besproken.
4. Toetsing en evaluatie
Na 12 lessen worden de resultaten van de begeleiding geëvalueerd. Er wordt een verslag gemaakt en met u besproken in een evaluatiegesprek waarbij we uiteraard ook kunnen overleggen of een vervolg van de begeleiding al dan niet nodig is voor uw kind.
Samenwerken met de school van uw kind vind ik belangrijk. Schriftelijke terugkoppeling naar de leerkracht van uw kind hoort dan ook bij de evaluatie.
5. Opzegging
Om een groeiende lijn in de ontwikkeling van uw kind te kunnen waarnemen zijn 12 weken van begeleiding de basis.
Mocht u toch besluiten, om welke reden dan ook, de begeleiding vroegtijdig te beëindigen, raadpleeg dan de algemene voorwaarden.
Deze zijn op te vragen via RT praktijk het Opstapje.
Kernvisiemethode
1. Aanmelding van uw kindIn een oriënterend gesprek worden de knelpunten van uw kind in beeld gebracht. Ook wordt besproken welke begeleiding uw kind evt. al heeft gehad en of dit zichtbaar resultaat gaf in de ontwikkeling van uw zoon/dochter.
Het vooraf gemailde intakeformulier wordt besproken om tot een gezamenlijk doel te komen.
2. Opstellen van het begeleidingsplan
De Kernvisiemethode hanteert een vaste volgorde van begeleiding. Dit bespreken wij tijdens het oriënterend gesprek.
3. Begeleiding
Begeleiding volgens de Kernvisiemethode is anders dan bij RT of bijles. Tijdens deze begeleiding is de rol van ouders ook zeer belangrijk! Hierdoor is altijd 1 ouder aanwezig zodat u aantekeningen kunt maken om vervolgens thuis op correcte wijze aan de slag te kunnen gaan met de uitwerking van de opdrachten. (Welke wij tijdens de begeleiding hebben ingeoefend)
Begeleiding is eens per 3 weken, zodat uw kind thuis ook daadwerkelijk de mogelijkheid krijgt om de nieuwe vaardigheden eigen te maken.
Het totaal aantal begeleidingssessies ligt gemiddeld tussen de 8 a 10 keer.
4. Evaluatie
Uw kind leert tijdens de begeleiding vaardigheden om de leerstof van school eigen te maken op een manier dat past bij zijn/haar leerstijl. Mocht uw kind nog jong zijn waardoor nog niet alle vaardigheden aan bod zijn gekomen, is het raadzaam om deze in een later stadium alsnog aan te bieden. Hierbij kunt u denken aan werkwoordspelling en topografie of een verdere uitwerking van spelling.
Ook is het uiteraard mogelijk om een korte opfriscursus te volgen, mocht dit wenselijk zijn.
Huiswerkbegeleiding / Bijles.
1. Aanmelding van uw kind
In een oriënterend gesprek worden de knelpunten van uw kind in beeld gebracht. Het is fijn als u relevante informatie, zoals LIB- en rapportgegevens en resultaten van methode gebonden toetsen meeneemt om een duidelijk beeld te krijgen van de knelpunten. Hiernaast is het ook fijn om te weten met welke methodes uw kind op school werkt.
2. Opstellen van het begeleidingsplan
De toets- en observatiegegevens van de school geven een goed beeld van de ontwikkeling en knelpunten van uw kind. Na onderzoek op basis van bestaande gegevens en gesprekken met uw kind wordt een begeleidingsplan per les opgesteld. Tijdens de lessen wordt bekeken welke vaardigheden extra aandacht blijven vragen en/of welke vaardigheden enkel nog een korte herhaling ter automatisering nodig hebben.
3. Begeleiding
De begeleiding vindt eenmaal per week, gedurende 8 weken plaats, of anders in overleg met ouders.
4. Evaluatie
Na 8 lessen krijgt u via de mail een evaluatie van de voortgang van uw kind waarbij ik advies geef over het al dan niet verlengen van de begeleiding.